Odśnieżanie i usuwanie lodu z podjazdu w okresie zimowym to czasochłonna i uciążliwa czynność dla wielu właścicieli posesji. Choć zaśnieżony krajobraz wygląda nieraz bardzo atrakcyjnie, to już oblodzenia i nawarstwiony śnieg na podjeździe to zmora każdego kierowcy, któremu przed wyjazdem do pracy przyszło zmierzyć się z tym kłopotem. Do tego dochodzą względy bezpieczeństwa, które zawsze są na pierwszym miejscu. Świeży śnieg zazwyczaj można bez problemu usunąć za pomocą łopaty; jednak w przypadku intensywnych opadów lub silnych mrozów wiele osób sięga po sól drogową. Mimo, że sól dość szybko radzi sobie z oblodzeniem, to warto pamiętać, że jej użycie nie pozostaje bez wpływu na rośliny i stan gleby w naszym ogrodzie. Nieumiejętnie stosowana może także uszkodzić kostkę prowadząc do powierzchniowych odbarwień. Po okresie zimowym można też często zauważyć mechaniczne uszkodzenia kostki spowodowane zbyt intensywnym odśnieżaniem lub użyciem niewłaściwych narzędzi. Rozwiązaniem może być podgrzewana kostka brukowa.

Fot. domnowoczesny.com
Ogrzewanie nawierzchni – na czym to polega?
Podgrzewaną nawierzchnię dobrze jest zaplanować na etapie budowy domu lub brukowania nawierzchni. Można oczywiście zamontować ogrzewanie już w istniejącej nawierzchni, jednak wiąże się to z koniecznością demontażu kostki, co podnosi koszty inwestycji. Podgrzewany podjazd to komfortowe rozwiązanie. Kable lub maty grzejne (stałooporowe lub samoregulujące) wchodzące w skład systemu przeciwoblodzeniowego rozprowadzają ciepło, zasilane są prądem i mogą być układane w gruncie oraz stosowane pod wszystkie rodzaje nawierzchni utwardzonych: asfalt, beton, kostkę brukową czy kamień naturalny. Kable grzewcze mają różne długości i moce. W pierwszym etapie powinniśmy sprecyzować moc grzewczą przewodów przypadającą na 1 m2 podjazdu, zazwyczaj przyjmuje się wartość 300 W/m2. Należy wziąć pod uwagę także klimat – w miejscach charakteryzujących się intensywnością opadów i mrozów w okresie zimowym, należy przyjąć wyższą moc. Czas montażu mat grzejnych od kabli jest o wiele krótszy, jednak ich wadą jest zastosowanie wyłącznie na podjazdach o kształcie prostokąta

Fot. domnowoczesny.com
Jak ułożyć kable i maty na podgrzewanym podjeździe do garażu?
Kable albo maty grzejne można ułożyć na całej powierzchni lub wyłącznie na pasach jezdnych (miejscach, które stykają się z oponami samochodów). Kable zalecane są dla długich odcinków o większym nachyleniu lub gdy są często eksploatowane. Natomiast maty polecane są dla krótkich podjazdów, gdzie możliwe jest ręczne odśnieżanie i usuwanie lodu ze środkowej części pasa.
Teren pod kable lub maty musi zostać odpowiednio przygotowany. Należy zadbać o jego wyrównanie, usunięcie ostrych elementów i zagłębień. Kable układa się na głębokości około 5 cm pod powierzchnią betonu lub kostki brukowej, a maty grzejne układa się bezpośrednio na powierzchni.

Fot. domnowoczesny.com
Ile to kosztuje?
Ceny zależą od indywidualnych potrzeb danego obiektu. Regulator (termostat) można nabyć w cenie ok. 1000 zł, koszt wykonania instalacji oscyluje w granicach 250-400 zł za m2. Najbardziej opłacalna jest inwestycja zawierająca czujniki temperatury i wilgoci, gdyż system włącza się automatycznie i wyłącza, gdy nawierzchnia staje się dostatecznie sucha. Koszt czujnika to ok. 1800 – 2500 zł w zależności od modelu. Warto uwzględnić jednak montaż takiego czujnika zwłaszcza w miejscach o szybko zmieniających się warunkach pogodowych, co uwolni nas od konieczności ręcznego sterowania ogrzewaniem.
Koszty eksploatacji w zależności od wybranej mocy grzewczej, lokalnych cen energii elektrycznej oraz intensywności opadów zazwyczaj zamykają się w kwocie 50-80 zł za cały sezon. Wzrost zużycia energii jest zatem nieznaczny, a jednorazowy koszt inwestycji gwarantuje bezproblemowe i bezpieczne użytkowanie nawierzchni.
One thought on “Poradnik Inwestora cz. 7 – Podgrzewana kostka brukowa”