Kostka czy asfalt? Utwardzamy dużą powierzchnię.


Parkingi, drogi dojazdowe czy ciągi komunikacyjne w miastach, na osiedlach i przy dużych obiektach, to nawierzchnie, które wymagają utwardzenia. Inwestorzy często zastanawiają się, czy lepsze będzie utwardzenie dużej powierzchni kostką, czy może jednak masą bitumiczną. Zwolennicy kostki brukowej wskażą na trwałość i wytrzymałość nawierzchni betonowych, natomiast z przeciwnej strony spotkamy się z argumentem dotyczącym szybkości układania i komfortu kierowców. Ponieważ każda technologia ma swoje wady i zalety, spróbujemy przybliżyć parametry obu nawierzchni.

Kostka brukowa – wady i zalety

Kostka betonowa nie jest nowym wynalazkiem. Jeszcze w wielu miejscach, zwłaszcza na historycznych starówkach, można znaleźć ulice wyłożone tzw. „kocimi łbami”. Choć bywają nadgryzione zębem czasu i mogą zawierać ubytki, to jednak do tej pory z powodzeniem spełniają swoją rolę, nawet w przypadku dużych i ciężkich pojazdów. Taka nawierzchnia nie jest przeważnie lubiana przez kierowców ze względu na wibracje na kierownicy podczas przejazdu. Nawierzchnia z kostki jest też „głośniejsza”, zatem nie nadaje się do wyłożenia dróg o dużym natężeniu ruchu. Bez wątpienia sporą zaletą jest trwałość i rzadko występujące ubytki, a w przypadku uszkodzenia czy konieczności dostania się do podziemnych instalacji – łatwość demontażu i wymiany.

Chodniki wyłożone kostką betonową są bardziej komfortowe dla pieszych ze względu na mniejsze ryzyko tworzenia się kałuż podczas opadów. Nie są jednak lubiane przez rowerzystów z uwagi na drgania. Nie bez znaczenia jest także czas układania. Ułożenie nawierzchni z kostki wymaga więcej czasu, co przy bardzo dużej powierzchni lub ilości dróg bywa istotnym czynnikiem.

Ostatnim argumentem przemawiającym za kostką, są walory estetyczne. Producenci kostki oferują duży wybór wzorów, kolorów i rozmiarów. Dzięki temu utwardzona nawierzchnia może być nie tylko trwała, ale także wizualnie atrakcyjniejsza.

Gdzie zatem warto rozważyć ułożenie kostki:

-chodniki;

– drogi wewnętrzne;

– parkingi;

– place manewrowe;

– drogi osiedlowe o niewielkim natężeniu ruchu;

– podjazdy i posesje prywatne.

Więc może jednak asfalt?

Nawierzchnie z mas bitumicznych pojawiły się w pierwszej połowie XX wieku. Bardzo szybko zastąpiły brukowane , granitowe ulice znacznie poprawiając komfort kierowców. Jednolita nawierzchnia sprawia, że poruszanie się po niej samochodem czy rowerem jest cichsze i wygodniejsze. Nie brakuje jednak argumentów, że asfaltowe drogi są brzydkie i zaburzają charakter historycznych miejsc.

Istotnym czynnikiem przemawiającym za nawierzchniami asfaltowymi jest czas układania. Ma to niebagatelne znaczenie w przypadku, kiedy trzeba utwardzić wiele dróg jednocześnie albo oddać do użytku dłuższy odcinek drogi. Wbrew obiegowym opiniom asfalt jest bardzo trwałym rozwiązaniem, a ewentualne ubytki w jezdni wynikają zwykle z niepoprawnego ułożenia. Prawdą jest jednak fakt, że nawierzchnie asfaltowe wymagają częstszych napraw niż nawierzchnie z kostki brukowej, ale wynika to z faktu, że beton jest po prostu twardszy.

Warunki atmosferyczne raczej nie mają wpływu na trwałość nawierzchni, mogą jednak spowodować ryzyko poślizgu w przypadku wadliwego wyprofilowania drogi albo jazdy z dużymi prędkościami. Ryzyko to nie odbiega jednak od porównywalnych warunków w przypadku nawierzchni z kostki.

Nie bez znaczenia jest także cena. Ze względu na tempo układania i ceny mieszanek bitumicznych, firmy drogowe mogą zaoferować lepsze warunki dla inwestorów, niż w przypadku kostki. Ma to jednak większe znaczenie w przypadku bardzo dużych nawierzchni; przy mniejszych koszty będą porównywalne.

Gdzie ułożyć asfalt:

– autostrady i długie odcinki dróg;

– ścieżki rowerowe;

– drogi lokalne;

– drogi o dużym natężeniu ruchu.

Zatem co jest lepsze?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Inwestor wybierając sposób utwardzenia nawierzchni powinien wziąć pod uwagę wiele czynników. Warto jednak pamiętać, że sposób przygotowania mieszanek asfaltowych różni się od tego sprzed 20-30 lat, więc trwałość obu nawierzchni może być porównywalna. A gdyby spytać kierowców? Większość zapewne odpowie, że drogi mogą być z czegokolwiek, byleby były wytrzymałe i szybko je budowano.