Spoinowanie kostki brukowej – czym wypełnić szczeliny?


Kostka brukowa jako jedna z metod utwardzania nawierzchni jest trwałym i estetycznym rozwiązaniem na lata. Po zakończeniu prac montażowych ostatnim elementem jest tzw. spoinowanie kostki brukowej, czyli wypełnienie szczelin między kostkami. Jest to zabieg konieczny, gdyż zapewnia stabilność powierzchni i zapobiega przemieszczaniu się poszczególnych elementów. W zależności od zastosowanych materiałów szczeliny możemy wypełnić na kilka sposobów.

Piasek

Piasek jest najpopularniejszym i najczęściej stosowanym rozwiązaniem. Piasku nie wsypuje się bezpośrednio w szczeliny i nie ubija, rozsypany na kostce piasek samoczynnie wypełni szczeliny poprzez „roznoszenie” go na butach lub podczas przejazdu samochodem. Osoby, które kładą kostkę samodzielnie powinny pamiętać, że nie używamy dowolnego piasku do spoinowania. Najlepiej zaopatrzyć się w płukany piasek, lub inne drobne kruszywo dobrej jakości, np. mielony bazalt.

Piasek jest ekologicznym rozwiązaniem. Przepuszcza wodę i jest elastyczny. Po kilku latach użytkowania nawierzchni może dojść do jego wypłukania, dlatego należy sezonowo uzupełniać spoinowanie wysypując nową warstwę piasku. Piasek sprzyja także powstawaniu roślinnych przerostów, które wymagają systematycznego usuwania. Niewątpliwą zaletą jest jednak cena (ok. 20 zł za tonę piasku), która nawet w przypadku konieczności uzupełnienia wypełnienia nie przyprawia o zawrót głowy.

Fuga żywiczna

Jedną z metod spoinowania jest wypełnienie szczelin zaprawami na bazie żywicy – epoksydowe i poliuretanowe. Ponieważ występują one w wielu odmianach kolorystycznych, dają możliwość różnorodnego wykończenia nawierzchni. Nowoczesne fugi żywiczne są elastyczne, mrozoodporne i wykazują duże właściwości przepuszczania wody. Ich zastosowanie nie jest specjalnie skomplikowane, zazwyczaj fugi występują w postaci samozagęszczalnych, gotowych do użycia produktów. Przed zaspoinowaniem wystarczy zwilżyć kostkę wodę, aby zmniejszyć absorpcję wody z zaprawy. Fuga nie uszkadza kostki i nie zastyga jak zaprawa betonowa, niemniej jednak dla uzyskania oczekiwanego efektu estetycznego warto usunąć resztki fugi z powierzchni kostki szczotką. Minusem tego rozwiązania jest dość wysoka cena. Koszt takiej fugi waha się od 200-400 zł za 25-kilogramowe wiaderko gotowej do użycia zaprawy. Przy bardzo dużej nawierzchni cena może przekroczyć nawet kilka tysięcy złotych za spoinowanie, co znacznie podnosi koszt inwestycji.

Fugi cementowe

Kolejnym rozwiązaniem są zaprawy na bazie cementu. Nie są to jednak te same zaprawy, które są wykorzystywane do prac murarskich, lecz specjalne mieszanki przygotowane do wypełnienia kostki układanej np. na wylewce betonowej. Użycie fugi cementowej jest również polecane do wypełnienia szczelin w nawierzchni z kamieni ogrodowych lub kostek o nieregularnych kształtach. Spoinowanie kostki brukowej fugą cementową nadaje nawierzchni nieco rustykalnego charakteru, ze względu na jej gruboziarnistość. Zaletą fug cementowych jest duża wytrzymałość i odporność na warunki atmosferyczne, warto jednak pamiętać, że nie przepuszczają one wody. Koszt takiej zaprawy zaczyna się od 60 zł za worek zaprawy do samodzielnego „rozrobienia”.

Wybierając metodę spoinowania nie powinniśmy się kierować jedynie ceną, lecz także rodzajem podbudowy oraz efektem wizualnym, jaki chcemy osiągnąć. W razie wątpliwości profesjonalna firma brukarska doradzi wybór najlepszego wypełnienia, tak aby użytkowana nawierzchnia spełniła nasze oczekiwania.